Her skal 16-åringer få lov til å stemme

ENGASJERTE: Flere ungdommer i Austevoll har meldt seg inn i politiske parti som følge av regjeringens prøveprosjekt der 16-åringer skal få stemme ved årets lokalvalg. Foto: Austevoll FrP.

Politikerne merker økt engasjement i Austevoll.

Optimisme og engasjement preger inngangen til årets kommunevalg i vestlandskommunen Austevoll. Som én av 20 kommuner har Austevoll blitt plukket til å delta i et prøveprosjekt der 16- og 17-åringen får delta i stemmegiving ved årets lokalvalg.

Positivt skolebesøk
Ordfører Helge Andrè Njåstad (FrP) er optimistisk og tror lavere stemmealder kan være med på å holde på ungdommen, samt bidra til økt engasjement i lokalsamfunnet.

– I Austevoll er vi i den situasjonen at ungdommene reiser bort for å ta utdannelse før de har stemt i kommunen for første gang. Vi ble med på prosjektet for å gi ungdommen en mulighet til å bidra i valget før de reiser, fordi det er viktig å knytte seg til lokalområdet. Dette vil kanskje gi ungdommen mer lyst til å komme hjem og delta i kommunen på et senere tidspunkt, sier Njåstad til Brostein.

Forrige uke var partiene som stiller til valg i Austevoll på plass på den videregående skolen i kommunen for å komme i kontakt og opplyse førstegangsvelgerne om årets valgprogrammer. Høyres ordførerkandidat og utfordrer til Njåstad, Julie Eide Solbakken, innrømmer at hun var skeptisk til prosjektet, men etter skolebesøket forrige uke har hun endret mening.

– Da jeg snakket med ungdommen i juli var det noen som var engasjerte, mens mange ikke var interessert i det som skulle skje. Da vi besøkte skolen onsdag var alle kjempeengasjerte. De gikk rundt til de forskjellige partiene, stilte spørsmål og var i stor grad deltakende, sier Eide Solbakken.

UTFORDRER: Julie Eide Solbakken (Austevoll Høyre) mener at ungdommen sine saker må på agendaen i årets lokalvalg. Foto: Privat.

– Det var veldig positivt å komme tilbake på skolen. Det virker som om det har skjedd en forandring i løpet av sommeren, fordi de er mer interessert i å høre på oss nå.

Vil beholde ungdommene i kommunen
Njåstad har sittet som ordfører siden 2003 og er den eneste heltidspolitikeren i Austevoll. Eide Solbakken satser nå hardt på å overta styringen i kommunen, og dermed bli den første kvinnelige ordføreren i Austevoll gjennom tidene. En ting er sikkert, ungdommen sine saker må på agendaen.

– Vi prøver hele tiden å komme i dialog med ungdommen. Vi oppfordrer de til å komme med ønsker om hva som er viktig for kommunen. Det er viktig å lytte og få de til å trives, fordi det vil gi oss en større sjanse til å ”beholde” de i kommunen, forklarer Eide Solbakken.

– Hva er viktig for ungdommene i Austevoll?

– Skole og samferdsel er helt klart noe av det viktigste. De er veldig opptatt av å få på plass et betre kollektivtilbud, i form av senere avganger for buss og hurtigbåten. Flere har klaget på at det ikke er mulig å reise til Bergen for å gå på kino fordi de ikke kommer seg hjem med siste båt, svarer Eide Solbakken.

Økt politisk aktivitet
Høyre er det eneste partiet i Austevoll som har en ungdomsfløy, men prøveprosjektet har allerede stimulerte til økt deltakelse blant ungdommen og flere er interessert i å involvere seg i politikken. FrP fikk under skolebesøket forrige onsdag 48 nye medlemmer, og partiet vurderer nå å starte opp et ungdomslag.

16-åringen Rasmus Bjånesøy meldte seg nylig inn i FrP og han roser regjeringens prøveprosjekt.

– Jeg synes det er rett og rimelig at vi skal få lov til å stemme. Ungdommene synes det er kult at de får lov til å stemme, og det virker som om de fleste kommer til å benytte seg av den muligheten, sier Bjånesøy.

At de yngste også må med på lasset er førstegangsvelger og 18 år gamle Ola Troland enig i. Han er politisk aktiv i Høyre i Austevoll.

– Jeg synes dette er et spennende prosjekt fra regjeringen sin side. Sekstenåringer har også meninger om samfunnsspørsmål, på lik linje med de voksne, sier Troland.

– Kommet for å bli
Troland er enig i at mange av ungdommene ønsker et større fokus på skole og kollektivtilbud, men han har opplevd at det politiske engasjementet også strekker seg utenfor de yngste sine grenser.

– Valget vil være med på å få fram ungdommene sine meninger. Et viktig poeng er hvordan politikerne kan gjøre Austevoll til en kommune som de yngste ønsker å komme tilbake til. Jeg har likevel en følelse av at ungdommene ikke bare tenker på seg selv, men også på hele det politiske bildet, sier Troland.

Etter valget skal prøveprosjektet evalueres før det tas en avgjørelse om videreføring. Eide Solbakken er klar på hva hun tenker om en fremtid med 16-åringer ved valgurnene.

– Når en først har satt i gang et slikt prosjekt, så tror jeg at det er kommet for å bli. Det vil nok komme protester dersom 16-åringene som har vært med på prosjektet ser at prøveordningen blir fjernet ved neste stortingsvalg, sier Eide Solbakken.

1 comment for “Her skal 16-åringer få lov til å stemme