gammel brostein

Kjemper om kinosalene

Bergen kino er avhengig av gode avgjørelser fra distributørene. (Shane Walter/CC)

Mange filmer opplever en tøff kamp for å bli satt opp på norske kinoer.

Det siste tiåret har kinobesøket økt både for unge og godt voksne, viser en undersøkelse fra TNS Gallup. Vi går mer på kino, og tilbudet har også blitt bedre.

Konkurransen om hvilke filmer som settes opp på norske kinoer er også større enn noen gang. SF Norge er landets største filmdistributør, og leder for kinoavdelingen, Åge Hoffart, bekrefter at markedet har tilspisset seg.

– Det er generelt tøffere konkurranse enn vi har vært vant til. Flere filmer settes opp på kino, men det er også mye vi må velge bort. Det er mange filmer som kjemper om premiereplass, sier Hoffart til Brostein.

Utfordrende

Det er ikke alltid lett å vite hvilke filmer som vil slå an blant norske kinogjengere. Distributørene er avhengige av å lykkes med prioriteringene, og noen ganger må gode filmer vike fordi selskapene er usikre på om de kan dekke inn kostnadene.

Blant annet ble en av fjorårets mest omtalte filmer, Blue Valentine, veid og funnet for lett for norske kinoer. Filmen har mottatt både Golden Globe- og Oscar-nominasjoner, men SF Norge tror ikke den kunne ha tjent inn hva det ville kostet å sette den opp.

– Jeg så Blue Valentine på filmfestivalen i Toronto i høst, og det er helt klart en god film. Men vi konkluderte likevel med at det ikke ville vært lønnsomt å sette den opp her. Noen ganger må vi ta vanskelige avgjørelser, forklarer Hoffart.

Noe for alle

Det er betydelig forskjell på store blockbustere og filmer for de spesielt interesserte. Begge typer filmer settes opp på norske kinoer, men vurderingen som ligger til grunn kan være annerledes.

– Det er selvsagt viktig for oss at vi tjener penger på det vi driver med. Men kommer vi over en liten perle av en film som ikke nødvendigvis vil favne så bredt, kan det godt være vi setter den opp med den hensikt å gå i null, avslutter Hoffart.

På kinoene blir de mindre filmene tildelt mindre saler og de blir gjerne vist over en kortere periode. Disse bidrar likevel til et mer variert program på norske kinoer.

Må henge med

Filmanmelder i Bergens Tidende, Britt Sørensen, er relativt fornøyd med kinotilbudet, men sier til Brostein at både distributører og de som setter opp programmet på de enkelte kinoene fremdeles har mye å hente.

– Det er et hav av gode filmer som ikke kommer på kino. På grunn av Internett er folk er mer orienterte enn før, og skal kinoen henge med i konkurransen må de kjenne sin besøkelsestid, sier Sørensen.

At anerkjente og Oscar-nominerte Blue Valentine ikke settes opp på norske kinoer synes Sørensen lite om.

– Det er helt uhørt. Den skulle selvsagt vært satt opp. Slike prioriteringer bidrar til at flere laster ned, noe som skader både distributørene og kinoene.

Publikums ansvar

Selv om det er distributørene som avgjør hvilke filmer som settes opp på kino, har publikum også et ansvar.

De litt mindre filmene får gjerne kort levetid når de settes opp, og med labre publikumstall rettes distributørenes fokus gjerne mot mer innbringende blockbustere med en bredere appell.

– Det er publikum som bestemmer hva de vil se på kino. Da har de også et ansvar for å sørge for at tilbudet reflekterer deres ønsker, avslutter Sørensen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.