Salgbart salg

Januar er tiden for å oppdatere garderoben, uten å tømme kontoen.

Kjøpesentrene er overfylte og salgsplakatene mange. Handler vi mer når det er salg?

– Vi selger omtrent dobbelt så mye og kundegruppen er mye mer sammensatt. Flere kommer innom nettopp på grunn av salget, sier Vero Modas butikksjef på Bystasjonen, Veronica Johnsen.

Ekspeditør på Carlings, Marius Huseklepp, er også enig i at salget tiltrekker flere.

– Vi får inn mange yngre kunder som bruker lommepengene sine på klær de ikke har råd til ellers. Vi merker også at studentene har fått 17 000 kroner i stipend, ler han.

Handler i vei

Åshild Indergaard, deltidsansatt i den svenske motebutikken Acne, forteller at de fleste kundene deres handler uansett, men at kundemassen blir større under salget.

– Vi ser spesielt at en del yngre kunder kommer innom og at folk er mindre kritiske til å handle når varene er på salg.

Hun legger også til at de gode tilbudene gjør at folk handler mer.

– Når det er salg kjøper folk det de kanskje er litt usikre på om de vil ha, og kjøper gjerne varer som de aldri ville betalt fullpris for.

Flere varer, samme profitt

Selv om flere varer blir solgt når det er salg, blir ikke omsetningen større.

– Vi selger jo mange flere varer, men tjener mindre per vare. Vinningen går som regel opp i spinningen, sier Huseklepp.

Vero Moda merker heller ikke at pengesekken øker.

– Vi selger mer varer, men tjener ikke noe på det, sier butikksjefen.

Salg som reklame

Gorn Kuene, førstelektor på Handelhøyskolen BI, forteller at salg er en nøye kalkulert del av butikkenes markedsføringsstrategi.

– Før jul stiger prisene, slik at butikkene kan ha salg i januar uten å tape penger på det. Salget trekker folk til butikkene, som blir kvitt gamle varer samtidig som de får vist frem vårens kolleksjoner.

Han bekrefter at mange slår seg mer løs når det er salg.

– Kundene hamstrer inn varer fordi de tenker at det er lurt å handle mens det er billig, og det blir gjerne handlet mer enn planlagt. Ikke sjelden kommer de ut av butikken med noen vårnyheter til fullpris også!