Hit flykter bergenserne

Sharm el-Sheikh i Egypt er et populært reisemål for mange. (Foto: France Romani/CC)

Vinteren er langt fra over i Bergen, noe som merkes hos reisebyråene.

Det har vært en kald vinter i hele landet, og de neste dagene er det igjen meldt kuldegrader på Vestlandet. Flere og flere bergensere velger å flykte landet for å søke sol og strand.

– Vi har hatt veldig stor pågang hos oss i vinter. Vi merker at folk er mer giret enn noen gang på å komme seg bort i vintermånedene, sier Monika Strøm ved reisebyrået Ticket på Xhibition.

Nye reisevaner

Nordmenn reiser mer enn noen gang før. Dette viser statistikk fra SSB. Fra 2009 til 2010 økte antallet utenlandsreiser med hele 13 prosent. Bare siden 2005 har antall utenlandsreiser økt med en over en fjerdedel.

Tiden hvor alle reiser i flokk på charterferie til Kanariøyene er riktignok forbi. Flere søker nå mer eksotiske reisemål, gjerne utenfor Europas grenser.

– Reiselystne nordmenn er nå ute etter opplevelser i tillegg til sol og bad. Reisemål som tilbyr utflukter og safarier er særlig populære, sier Strøm.

Et land som har vært særlig i vinden denne vinteren er Egypt. Sharm el-Sheikh har vært den store vinneren, men mange reiser også til rødehavsbyen Hurghada. Begge reisemålene tilbyr utflukter, blant annet til pyramidene.

Thailand er også et attraktivt og aktuelt reisemål for mange. I høysesongen er sjansen for å treffe bergensere stor både i Phuket og Pattaya. Her reiser både studenter, barnefamilier og eldre. Flere velger også å reise på cruise, både i Middelhavet og i Karibien.

– Cruise er ikke lenger forbeholdt de mest velstående. Det er nå mulig for de fleste å reise hvor de ønsker, forteller Strøm.

Økt kapasitet

Butikksjef Annette Konow ved Ving Bergen har også merket bergensernes ønske om å komme seg unna vinterkulden. Egypt er vinterens favoritt også her.

– Pågangen har vært stor hos oss i hele vinter. Det har vært veldig mye interesse for Egypt nå når Norwegian flyr direkte fra Bergen til Hurghada, sier Konow.

Den økende kapasiteten på reiser til nye og populære destinasjoner har vært viktig for suksessen.

– I tillegg til nye direkteruter fra Bergen bygges det også nye hoteller og leilighetskomplekser. Reisemålene blir stadig forbedret, forteller Konow.

Tidlig ute

Med milde somre og kalde vintre er det hos både Ticket og Ving allerede begynt å bli fullt på mange reisemål for både påsken og sommeren. Det er blitt mer vanlig å reise utenom høysesong, men også her er mye fullt.

– Mye er fullbooket frem til og med neste vinter. Folk har allerede begynt å snakke om neste sommer. Bergenserne er virkelig tidlig ute, avslutter Konow.