Fra flammer til gulvvask

Kjøretøyene til Bergen brannvesen nyvasket og klar til bruk

Kjøretøyene til Bergen brannvesen nyvasket og klar til bruk. Foto: Rune Gulbrandsøy

Brannvesenet er en allsidig gruppe menn og kvinner som utfører en mengde varierte oppgaver i løpet av arbeidsåret. Det er ikke bare flammer og røyk. Brostein har fulgt brannvesenet en vanlig fredag i byen vår.

Vi kjenner alle feirene som renser pipene våre med jevne mellomrom og som bare i 2009 feiet mer enn trettitusen piper. Opplæring av barn i skolene er også en omfattende oppgave for brannvesenet, noe som 3000 tolvåringer opplevde i fjor. Siden starten i 1991 har hele 60.000 barn har fått brannforebyggende opplæring.

Parole

Ikke alle dager er like hektiske i brannvesenet. Fredag 1 oktober var en av de stille dagene. I løpet av de 9 timene vi var på hovedbrannstasjonen var det ingen alarmer – men dette vil ikke si at det ikke ble jobbet.

[infobox]

Beredskapsavdelingen 2009

Byggningsbranner : 58

Trafikkulykker : 203

Vannskader : 66

First Respondertjenesten : 123

[/infobox]

Dagen starter med parole, et morgenmøte for styrken som har den kommende vakten. Møte er preget av alvor, men humoren er aldri langt unna. Dagen planlegges og oppgaver fordeles, men ingen ting gjøres uten at man allid har en beredskap styrke tilgjengelig. Mannskapene blir behørig minnet på at fredagene er rydde- og vaskedagen for brannvesenet samt at avvik og uønskede hendelser følges opp og evalueres.

Fredagsvasken

Brannvesenet gjennomfører fredagsvasken på stasjonen

Humøret er på topp og smilene sitter løst når de tøffe gutta blir utstyrt med vaskebøtte og mopp. Foto: Rune Gulbrandsøy

Dagen starter med vask av alle bilene på stasjonen og med besøk fra de nærliggende stasjoner kan køen ved vaskehallen bli lang. Når alle bilene først er kjørt ut av garasjene for vask, benyttes også anledningen til en skikkelig gulvvask. Alle bilene får også en omgang med kluten innvendig, det er jo ikke fritt for at det samler seg en del aske og sot på innsiden av bilene.

Opplæring

Røykdykkere etter endt øvelse

Røykdykkere sjekker ut utstyr og vedlikeholder kunnskapen. Foto: Rune Gulbrandsøy

En viktig del av arbeidsdagen er trening, trening og atter trening. De må hele tiden holde kunnskapen ved like og samtidig lære seg opp på nytt utstyr og nye redskaper. Med innføringen av bybanen ble det mye nytt utstyr som skulle taes i bruk, bl.a en spesial laget brannbil med kraftig lift som også kan gå på skinnene til bybanen. Dette er noe som har tatt mye av tiden de har til opplæring.

Også på sjøen

Opplæring på båten Springeren

Vann-jet båten "Springeren" er ute på byfjorden på et opplæringstokt. Det øves på manøvrering ifbm med redning av personer på sjøen. Foto: Rune Gulbrandsøy

Det er ikke bare langs veiene du kan oppleve å møte på Bergen brannvesen. Hovedstasjonen disponerer i tillegg til brannbåten “Sjøsprøyten” også den vann-jett drevne båten “Springeren”. Denne benyttes ofte til å bistå dykkerbåten når denne har oppdrag, men “Springeren” brukes og til å bistå havarister og ved overflate berging.

RITS (Redning og innsats til sjøs) gruppen til Bergen Brannvesen består av 48 røykdykkere som er spesialtrent og utstyrt til å bli fløyet ut til en havarist i rom sjø sammen med 330 skvadronen fra Sola.

Den stille dagen

Etter ni timer på hovedstasjonen takker Brostein for seg. Mannskapene har alle vært både hyggelig og hjelpsom, noe som ga oss muligheten til å vise dere en annen side av et ellers så hektisk yrke. Vi får vite at aktivitetsnivået på alarmer og uttrykninger er veldig varierende, fra døgn der det koker hele tiden til de dagene da alarmen aldri går. På mange måter er det bra det er stille av og til, det gir mannskapene en mulighet til å trene samt utføre mye annet forefallende arbeid, samtidig som det betyr at ingen av innbyggerene i Bergen trengte hjelp – og det er jo alltid bra.
[infobox full]

Brannvesenet i Bergen

Hovedstasjonen til Bergen brannvesen huser også 110 sentralen som dekker 180 747 innbyggere i Bergens omliggende kommuner. Dette kommer i tillegg til de ca 252 000 innbyggerene i Bergen.

I løpet av 2009 kom det inn 12341 oppkall til nødnummeret, noe som gir i snitt 33 oppkall i døgnet. 110 sentralen har full kontroll på alle bilene til brannvesenet ved hjelp av avansert flåtestyring og GPS. Avanserte datasystemer gjør det enkelt og oversiktlig for operatøren å fordele de innkommende alarmer til tilgjengelige biler og mannskap.

Selv om Bergen brannvesen skal dekke Bergens befolkning kan ressursene lånes ut til de omliggende kommuner ved behov. Særlig gjelder dette større hendelser som f.eks Sløvåg/Vest tank ulykken.

[/infobox]

4 comments for “Fra flammer til gulvvask