– Ikke mitt ansvar

Hans Geelmuyden synes ikke det er hans ansvar å sørge for åpenheten i demokratiet. Foto: Aleksander Karlsen

PR-kjendisen Hans Geelmuyden (53) var torsdag i Bergen for å snakke om ordets makt. Han ser ikke på demokratiets åpenhet som sitt ansvar.

Hans Geelmuyden har vært kjent i en årrekke som en bølle. I offentligheten har han lenge blitt fryktet for krasse kommentarer, og noen mener han er rabiat. Han begynte sin karriere som journalist, men tok helomvending i 1989 og startet PR-byrået Geelmuyden.Kiese (GK). Men han ser ikke noe problem i at journalister går inn i PR-bransjen.

Medias ansvar

– Media har ikke noe å frykte, sier Geelmuyden. – Det er deres ansvar å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet og sørge for åpne demokratiske prosesser. Det farligste som finnes er upresise journalister.

Geelmuyden selv ble sparket som redaktør i Morgenbladet på midten av 80-tallet fordi han var uenig med avisens eier, Hroar Hansen. – Hansen ville lage Frp. Det ville ikke jeg.

Geelmuyden holdt et retorisk korrekt foredrag torsdag der han fokuserte på sin personlige holdning til temaet. Foto: Aleksander Karlsen

Under foredraget «Ordets Makt» torsdag fokuserte Geelmuyden på sin fascinasjon for ord og kommunikasjon. Han tok også et oppgjør med sine kritikere, som blant annet har kalt ham en kjøttfull agurk. Han har alltid sett på seg selv som en kommunikasjonsmann, og fikk ideen til GK allerede som student på Norges Handelshøyskole i Bergen i 1979. Allikevel var det en tilfeldighet at han gikk inn i PR-bransjen etter perioden i Morgenbladet.

– Jeg trengte penger, rett og slett. Muligheten kom og med litt skepsis grep jeg den.

Trives i bransjen

I dag er Geelmuyden svært fornøyd med beslutningen og trives med at han hver eneste dag kan jobbe med det han liker aller best – selve ordet. GK har med årene utviklet seg til å bli et respektert PR-byrå med store navn på kundelisten.

– Kommunikasjonsbransjen har helt siden sofistenes tid i det antikke Hellas blitt sett på som lureri. I GK redefinerte vi den såkalte lobbyismen og gjorde den til et fag og et system.

Geelmuyden ser flere likheter mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen. Men det er ulikhetene som ifølge eksjournalisten er viktige. – Rollene er helt forskjellige. Som journalist skal du ha frie kilder. I vår bransje er det kilden som betaler og bestemmer.

Men Geelmuyden kan allikevel ikke jobbe med hvem det skulle være. – Vi samarbeider for eksempel ikke med tobakksindustrien.