Praktfult familieeventyr

Legenden om Vaktuglene imponerer med strålende 3D-animasjon.

[infobox]
[dice5]

Originaltittel: Legend of the Guardians

Sjanger: Barnefilm / Animasjon / Eventyr

Regi: Zach Snyder

Spilletid: 1t 39min

Aldersgrense: 7 år[/infobox]

Søren er filmens hovedfigur, en heltemodig liten ugle som tror på de sagnomsuste historiene faren forteller om Vaktuglene og Ga’Hoole-treet. Broren Kludd derimot tror ikke på slikt, og når de to brødrene kommer bort hjemmefra og blir kidnappet av onde Tyto-ugler, splittes de etterhvert på hver sin side av kampen: De Rene Onde Tytoene mot de gode Vaktuglene fra Ga’Hoole.

Tematikken her er med andre ord opplagt og velkjent, og du får servert alle de klassiske elementene en slik historie legger opp til; helter og svikere, makt og lojalitet, blodsbånd og vennskap. Klisjèfaktoren kunne blitt faretruende høy dersom dette hadde vært en søtladen Disney-produksjon, noe den heldigvis ikke er. Stemningen gjennom største parten av filmen er mørk og dramatisk og hjelper den å unngå å havne i klisjèsuppen. Når uglene svever majestetisk gjennom luften i sakte film med tilsvarende svulmende musikk over, kunne det lett ha blitt katastrofalt pompøst, men istedet blir det storslagent og vakkert.

Filmens mange flyvescener er perfekt egnet for tredimensjonalt format og potensialet her er utnyttet svært godt, for uten 3D-brillene ville filmen vært en langt mindre spektakulær opplevelse. Detaljrikdommen ned til hver minste lille fjær, uglenes naturtro bevelser og storslåtte panoramalandskap er også med på å gi filmen et vidunderlig visuelt uttrykk.

Filmen er regissør Zach Snyder’s animasjonsdebut og er basert på de 3 første bøkene i bokserien Guardians of Ga’Hoole av Kathryn Lasky. Historien er solid nok, selv om filmens første halvdel lider litt av «filmatisert bok»-fenomenet når den prøver å fortelle for mye på en gang, mange navn og hendelser som med fordel kunne vært viet litt mer tid for å komme til sin rett.

Lenger ute i filmen fungerer det heldigvis mye bedre, takten tar seg opp og det hele kulminerer til slutt i forrykende kampscener med ugler susende fra alle kanter og flaksing så fjærene fyker. Til å være en barnefilm er en del scener såpass voldsomme og nifse at den nok ikke egner seg for de aller yngste, men både større barn og voksne kan ha stor glede av denne filmen.