Siste innspurt før premieren

- ”High School Musical” går på Forum Scene i oktober. De unge skuespillerne er fulle av energi. Foto: Sofie Svanes Flem

– To Gabriella Montez! Fem, seks, syv, ått… To Gabriella Monteeeeez!! Nei, hvor lenge skal vi holde den siste? Vi tar det fra begynnelsen!

High School Musical

• Forum Scene setter opp ”High School Musikal”

• Forestillinger fra 2.-24. Oktober

• Billettpris: 275 kr

• Billetter kan bestilles via Forum Scenes nettsider eller direkte online på Billetservice

Hovedrollene i ”High School Musical” spilles av f.v. Benedicte Tvedt Pedersen (18), Michelle Beatrice Scott (15), Kim Erik Tolleshaug (18) og Malin Davanger (17). Foto: Sofie Svanes Flem

Fem tenåringsjenter står foran scenen i gamle Forum kino, og øver gjennom et sangstykke. Stemmene er klokkeklare og sangen er trestemt. Noen av dem øver på noen dansetrinn. Snart begynner dagens øvelse. Den store premieren på lørdag nærmer seg med stormskritt.

– Som du kan se har vi mange talenter her, sier produsent Øyvind Gullberg. Høstens oppsetning av ”High School Musical” er den andre musikaloppsetningen på Forum Scene. I fjord satt de opp ”Annie”, men i motsetning til da er årets forestilling i enda større grad for tenåringer. Det er kun to voksenroller i dette stykket, kan Gullberg fortelle.

Fra West End til Forum

Skuespillerne har alle vært gjennom auditionrunder. Fra ca 150 som dukket opp på auditions består ensemblet nå av rundt 60 mennesker, for det meste tenåringer. Hovedrollene, Gabriella Montez og Troy Bolton, spilles av fem unge talenter som får fordelt forestillingene mellom seg.

Bernard Sharpe har tidligere erfaring fra West End og New York. Nå er han regissør på ”High School Musical”. Foto: Sofie Svanes Flem

Den som har skrudd alt sammen er regissøren, Bernard Sharpe, som har lang erfaring fra musikalbransjen. Ved siden å selv ha spilt i 22 oppsetninger på West End i London, har han regissert en mengde større og mindre stykker, blant annet fjordårets ”Annie”-oppsetning. Han er imponert over skuespillerne og deres engasjement.

Energien overgår erfaringen

– Når man jobber med så unge skuespillere, kan en ikke satse på erfaring for det har de ikke så mye av. En må satse på energien, og det har disse ungdommene i store mengder, forteller Sharpe. Fra juni har han vært i Bergen for å delta på hele prosessen. En slik oppsetning tar mye tid, og mye sommerferien gikk med til øvinger. Men de unge skuespillerne blir ikke leie av den grunn.

– Det har vært dødsgøy, og det er virkelig verdt all tiden vi har brukt på det. Dette har nesten blitt som vårt andre hjem, sier Michelle Beatrice Scott (blir 15 premieredagen) som spiller Gabriella. Hun har erfaring fra mindre oppsetninger på Logen, og har alltid vært interessert i både sang, dans og skuespill.

– Derfor syntes jeg dette virket perfekt, da jeg hørte om auditions.

- Troy Bolton og Gabriella Montez spilles her av Kim Erik Tolleshaug (18) og Michelle Beatrice Scott (15). Foto: Sofie Svanes Flem

Vil ikke gå hjem

Kim Erik Tolleshaug (18) som går på dramalinjen på Fyllingsdalen Videregående Skole spiller den mannlige hovedrollen. Han synes det er gøy å få vist sine evner, og selv om han har en del tidligere erfaringer fra både Fyllingsdalen Nye Teater og fra skolen, er dette det største han har gjort siden han har hovedrollen.

– Vi er også blitt godt sammensveiset etter alt dette arbeidet sammen, sier Tolleshaug og Scott nikker bekreftende.

– Det er første gang i min karriere at jeg har opplevd at når vi er ferdige med en øvelse er det ingen som vil hjem, forteller Sharpe med et smil.

Ubegrenset bergensk potensial

Valg av musikal er ikke tilfeldig. Siden første ”High School Musical”-filmen kom i 2006 og frem til nå, er det blitt et ungdomsfenomen som har vært vanskelig å ikke ha fått med seg, særlig for ungdommer selv. Det er derfor gøy for unge skuespillere å spille i noe de kjenner, og forhåpentligvis også være et populært valg for det unge publikum. Handlingen dreier seg rundt vennskap, kjærlighet og popularitet, og er derfor forhold som de fleste tenåringsjenter og –gutter bryr seg om. Og så klart en mengde fine og fengende musikknummer innimellom.

- Ensemblet består av rundt 60 ungdommer som har lagt mye fritid ned i prosjektet. Foto: Sofie Svanes Flem

– Slike oppsetninger er enestående muligheter for å utvikle unge talenter, sier Gullberg. Selv om nivået blant ensemblet er variabelt, er det likevel imponerende høyt, og han mener at det nærmest ubegrenset talentpotensial rundt i Bergen. ”High School Musical” vil ikke være den siste sjansen til å vise seg frem. Til neste år planlegger de flere oppsetninger, og ”Hairspray” er en av dem. Da vil de prøve å inkludere innvandringsmiljøet i større grad.

1 comment for “Siste innspurt før premieren