Østens visdom på Minde

Hinduistiske statuetter og blomster Foto:Thomas Sætveit Jensen

Mystikk under fullmånen venter på oss i det vi tar turen opp til Bergens hinduistiske tempel.

Vi er på utkikk etter tempelet “Bergen Hindu Sabha”, men hverken skilt eller fasade dekket med sprakende farger venter på oss i det vi runder hjørnet bak Fana Sparebank på Minde.

Etter å ha stått foran det vi tror er inngangen i noen få minutter åpner døren seg, og en kvinne stikker hodet ut for å spørre om ho kan hjelpe oss med noe. Etter kort tid blir vi invitert inn. Klokken nærmer seg 7 og det er snart tid for Pujaen, det daglige hinduistiske ritualet.

Fullmåne rituale Foto: Thomas Sætveit Jensen

Når vi kommer inn i tempelet, som før var en gammel kino, blir vårt første inntrykk erstattet med både kvinner i saari, bjelleklang som får trommehinnene til å riste, bønnesang, blomster i varme farger, duften av røkelse, gull og glitter, og en generell dyp religiøs atmosfære.

-Du er heldig med tidspunktet, for i dag er det fullmåne, som betyr noe helt spesielt for oss hinduister. Forteller kvinnen mens vi går en runde rundt hovedmonumentet, et slags alter til ære for Ganesha, hovedguden til tempelet, som bringer lykke.

Men i dag legges det også fokus på den sør-indiske gudinnen Mariamman, eller “Mor Mari” på norsk, gudinnen for beskyttelse og ikke minst regn.

Tempelet ble innviet i 2004. Da kom det prester og andre gjester fra forskjellige deler av verden for å være med på seremonien. I dag fungerer tempelet som et religiøst pustehull i hverdagen til hinduistene, som består hovedsakelig av

tamilere, som forlot øynasjonen sin Sri Lanka rundt midten av 80 tallet på grunn av den politiske situasjonen. Shankar, lederen av tempelet vi har avtalt intervjuet med, kom til Norge i 1985.

Shankar spør om vi kan snakke etter pujaen er ferdig, i tempelet har tid og sted liten betydning, mens ritualet pågår er all fokus er rettet mot det indre.

Tempelet utendørs og Innendørs Foto: Thomas Sætveit Jensen

– Men dere kan bare ta bilder, siden det er en spesiell dag kommer vi til å utføre et litt spesielt rituale, dette blir bra for

bildene deres. Skyter han inn.

Som en del av ritualet blir det servert tradisjonell mat etter mediteringen, menn og kvinner samles på gulvet for å snakke sammen over en matbit. Etter dette slår vi oss ned på trappen utenfor tempelkjøkkenet på uformelt vis å snakke.

Integrering

Da jeg spør om de føles integrert i Bergen, og i Norge generelt, får jeg reaksjoner av sekretæren på tempelet, Vasanthan, som gir uttrykk for at mitt spørsmål er litt merkelig.

Shankar, lederen for Bergen Hindu Sabha Foto: Thomas Sætveit Jensen

– Hallo? Om vi er integrerte? Såklart er vi integrerte. Sier han med kraftig røst og et smil om munnen.

Selv kom han hit som student, som en del andre tamilere, og fikk etter kort tid oppholdstillatelse av humanitære årsaker. Han sier at studier har bidratt til at tamilerne har integrert seg raskt i det norske samfunn.

Shankar presiserer at for han var det vanskelig å tilpasse seg de første årene, med ny kultur, mat og nytt språk.

Det kommer også frem under intervjuet, men også ved å se på den nokså utradisjonelle fasaden for et hinduistiske tempel, at tilpassing i det lokale samfunnet blir lagt vekt på.

– Vi har ikke fått en eneste klage fra naboene. Sier Vasanthan.

– Vi legger vekt på at det skal være åpent for alle her, og alle er velkomne. forklarer Shankar

– Norge Rundt har også vært her og snakket med oss. Legger Vasanthan til.

Interessen er tydeligvis stor for det vi kan kalle vestlandets sentrum for hinduisme.

1 comment for “Østens visdom på Minde