gammel brostein

Til tross for kluss, går det buss

(Foto: Elise Søfteland Iversen)

(Foto: Elise Søfteland Iversen)

Vi har vært på tur med bussjåfør Jan Helge Endresen, for å undersøke hvordan kollektivsystemet i Bergen egentlig fungerer. Skyss har fått mye kritikk i forbindelse med sine nye ruter og billettsystem. Vår første rute er 225 fra sentrum til Skinstø via Åsane terminal, kl 13.50. På vei bort havner vi bak to busser. De skal også til Åsane terminal, så passasjerene har nok busser å velge i på denne strekningen.Dette skjer ofte. Er ofte det samme strekket til en og annen terminal. Lettvint for passasjerer som slipper å bytte buss på terminalen ihvertfall.

Nytt billettsystem og nye ruter

På Åsane terminal tar vi på fire personer som betaler kontant.– Det nye billettsystemet er greit, når alt fungerer som det skal. Likevel er det for mye å trykke på, særlig når folk betaler kontant. Tidligere var det bare et trykk per passasjer, nå er det minst tre. Derfor tar det jo lengre tid.

-Jeg trives godt i jobben, har både godt forhold til kollegaer og ledelsen, sier bussjåfør Jan Helge Endresen. (Foto: Elise Søfteland Iversen)

Da Skyss innførte billettsystemet sa de det var for å redusere tiden for påstigning på hver busstopp. Dette skulle de gjøre med effektive salgsprosesser og enkel administrasjon, ved hjelp av selvbetjening og forhåndssalg.
-Noe av grunnen til at man blir forsinket om morgenen er at alle skal fylle på skysskortet sitt da.

De eneste mulighetene til å fylle på Skysskortet idag er på bussen, bybanestopp eller busstasjonen. Ifølge Skyss skal det bli mulig å fylle på kortet på Internett iløpet av året.
– Skyss jobber med saken, det er et stort apparat de har satt igang. De kunne nok ha vært flinkere på å informere.

-Kommer bussen til Tertnes på denne siden av terminalen? Det er jo evig lenge å vente på den bussen, spør en oppgitt dame på Åsane terminal. Etter de nye rutene kom er det mange som har spørsmål. Jan Helge Endresen må ofte forklare ruter og fortelle hvordan det nye systemet fungerer.
– Det er mye forvirring, folk gidder ikke sette seg inn i systemet. Det er skremmende når folk er så lite oppmerksomme på hvilken buss de tar. Tidligere kunne man ta alle bussen fra en holdeplass. Nå må man følge med på hva som står på bussene.

Det nye systemet har både fordeler og ulemper, og mange klager på dårlig informasjon fra Skyss. Skyss har også bedt passasjerene om å stille spørsmål til deres egen kundeinformasjon, og ikke bussjåførene.
– Jeg har ikke opplevd noen spesielt hissige situasjoner i forbindelse med det nye systemet, men litt forvirring og frustrasjon hender jo. Man må jo sette seg inn i det, sier Endresen.

24. september skal Skyss lansere Fleksiskysskort. Disse vil fungere som de gamle klippekortene.
-Tror ikke Skyss tør å gå ut 100% aktivt fordi de ikke er helt sikker på om de rekker det i tide. De testet det samme i mai, og sa de skulle komme da. Men da fungerte det kun på voksenbillett, derfor måtte de utsette det. Poenget med klippekortene er å få folk til å gå innpå bak i bussen. Det sparer man tid på.

I alt er det åtte personer som benytter seg av rute 225 når vi er med. Tilbake på Åsane terminal slippes alle passasjerer av og vi går tom tilbake til sentrum. Der venter en 20 minutters pause før neste rute som hjelpebuss for rute 15 Bønes over Fyllingsdalen. Den starter klokka 14.55 i Olav Kyrres gate.

På tur i rushtrafikken

– Olav Kyrres gate er et mareritt, sukker Endresen. Det er overgangsfelt hver femtende meter og folk går i sin egen verden, gjerne med musikk på ørene. Her må man holde tungen rett i munnen! Her hender også at folk kommer løpende etter bussen, ofte midt i veien, og da må man jo stoppe.

Det verste Endresen vet er å kjøre fra folk på holdeplasser, men noen ganger må det til for å holde rutetidene. Når vi kjører gjennom Løvstakktunnelen havner vi rett bak den andre 15 bussen.

– Bussen foran er forsinka, den skulle kjørt herifra kvart på tre. Vi er satt inn som en slags ekstrabuss i rushtrafikken, for å takle presset. I rushtrafikken vil vi aldri greie å holde tiden på alle rutene. Enkelte av rutene burde nok vært forandret, fordi de er umulig å holde selv om billettsystemet fungerer perfekt.

I det vi skal kjøre ut fra Øvre Kråkenes er rushtrafikken i gang. Heldigvis slipper en bilist oss frem, sånn at vi slipper å stå å vente så lenge
– Dessverre er det for få ulykker her til at det har blitt lyskryss. Det burde jo ikke være sånn, at det må fæle ulykker til for at noe skal bli gjort.

På vei inn til sentrum blir vi stående litt i rushtrafikken. Heldigvis er det beregnet litt ekstra tid, sånn at Endresen får en liten pause. Det er ikke alle rutene man rekker å få en pause på. Etter pausen er det bare så vidt vi får start på bussen. Bussene skal snart skiftes ut, og Tide håper å vinne anbudet i november. Dessverre blir det ikke gjort noe med bussene før det.
-Det er flere busser som ikke burde vært kjørt på veiene.

Etter en runde til med rute 15, slipper han oss av i sentrum. Nå er klokken fem, og det er på tide å parkere bussen Mannsverk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *