Student­invasjon i sentrum

Foto: Terje Nesthus

Stadig flere leiligheter i Bergen sentrum bygges om til studenthybler eller de leies ut som kollektiver. Velforeningene fortviler og småbarnsfamiliene flytter fra sentrum.

På tre år har andelen utleiebygg på Nøstet og Sydnes økt med 30 %. Resultatet er overfylte bosspann, bråk og dårlig vedlikeholdte leiligheter.

Knut S. Bjerke er aktiv i Møhlenpris Velforening og forteller at flere naboer har gått til drastiske tiltak for å hindre studentenes «bråk og ballade» som han kaller det.

– Folk har prøvd å lukke andres vinduer, noen har attpåtil forsøkt å spikre dem igjen.

Han forteller at velforeningen på Møhlenpris har hatt tre klagesaker den siste tiden angående ombyggingen av leiligheter til utleiehybler og at en av dem nå ligger til behandling hos fylkesmannen. Bergen kommunes bydelsplan fra 2001 sier at maks 30 prosent av bygningene i sentrumsområdet kan omgjøres til hybler. De første vedtakene som skulle hindre ombyggingen ble fremsatt allerede på 80-tallet, men Bjerke forteller at det har kommet lite ut av det.

– Vedtakene blir glemt eller forsvinner. Et annet problem er at huseierne er flinke til å omgå disse reguleringene. Leiligheter blir leid ut som kollektiver og kommunen har ikke kontroll over hvor mange som bor i en leilighet. Flere steder likner det rene hotelldriften!

Bjerke etterlyser en ordning der kommunen får innsyn i alle leiekontrakter og dermed kan hindre at det bor for mange personer i en leilighet.

Stig Høisæther fra Leieboerforeningen i Bergen tror ikke at flere og strengere reguleringer er veien å gå.

– Velforeningen prøver å jage studentene ut av sentrum, men det toget er gått for lenge siden.

Høisæther har større tro på holdningskampanjer blant studentene. Bosspoliti som deler ut bøter og tilkalling av Securitas er tiltak han mener kan være effektive. Monica Bryner fra Huseiernes Landsforbund er enig. Hun mener at problemet ligger i plasseringen av universitet og høyskoler.

– Flesteparten av utdanningsinstitusjonene ligger i sentrum, og det er forståelig at studentene vil bo nærme lærestedet sitt.

Hun mener problemene rundt hyblifiseringen er overdrevet.

– Bråket tror jeg i stor grad dreier seg om fadderuka, og her må universitetet selv ta ansvar. Det legges opp til fest og fyll. Folk som studerer er jo stort sett oppegående mennesker og jeg ser ingen grunn til at studenter og småbarnsfamilier ikke kan være naboer. Studentene er en ressurs for byen og det er viktig at de trives.