-Pensjonistene skal ikke få bestemme alene

Knut Knapskog(til venstre) fra AUFs studentlag og Heidi Lindebotten(AP, 16. kandidat) er politisk engasjerte studenter. Slike burde det være flere av, mener Peter Hatlebakk(midten). Foto: Anne A.-R. Huso

Det sier leder for Arbeiderpartiets Studentlag Peter Hatlebakk på Aps valgvake.

Han mener studentene er for lite opptatt av å påvirke.

– Studenter er veldig engasjerte, men de er for redde for å bli skitne på fingrene. De er redde for å engasjere seg politisk.

Slik det er nå, er det pensjonistene som bestemmer. Sånn skal det ikke være, sier han til Brostein.

Kan havne i bystyret

En av dem som har latt seg engasjere er Aps 16. kandidat Heidi Lindebotten. Hun er student og kan etter valgresultatet mandag, ende i bystyret. Hun har fire saker hun brenner for.

-Ungdom, idrett, kultur og frivillighet.

Hun ble tatt av politikken i 2007 av en skolekampanje i regi av Arbeiderpartiets Ungdomsfylking (AUF).

-Det var en kampanje som het Mer, som handlet om materialismen i samfunnet vi lever i. Det var da jeg bestemte meg for å bli medlem i Ap, sier Lindebotten.

Startet valgkampen først

Aps Studentlag startet valgkampen allerede før standsene dukket opp på torgallmenningen.

– Vi startet å stå på stand allerede under fadderuken. Arbeiderpartiet trenger studentene og vi har brukt kommunevalget til å rekruttere til studentlaget.

Studentboliger er viktigst

Til tross for at BT har utropt Monica Mæland til nattens dronning har Hatlebakk troen på at det kan bli et rødt flertall i bystyret. Han mener det vil bli betydningsfullt for studentpolitikken.

-Frp, som sitter i byrådet i dag, har ingen studentpolitikk. Hvis AP kommer i byrådet vil studentkulturen få bedre levevilkår.

Den aller viktigste forskjellen blir imidlertid at det blir flere studenboliger, mener Hatlebakk.

– Det nåværende bystyret har holdt tilbake tomteland som kunne vært brukt på studentboliger. Det vil Ap gjøre noe med hvis de kommer i posisjon.

2 comments for “-Pensjonistene skal ikke få bestemme alene