Dronningen på Haugen

Ingrid Røynesdal (32) er påtoppende avdelingsdirektør på Troldhaugen. Foto: C.S. Wesenberg

Troldhaugens nye avdelingsdirektør er bare 32 år, men har gjort flere erfaringer enn de fleste gjør i løpet av et helt liv. Ingrid Røynesdal er skribent, foredragsholder, konsertpianist, analytiker, kunstnerisk rådgiver og en master i statsvitenskap med spesialisering i kulturpolitikk.

Den unge trønderen med den imponerende merittlisten trår inn i stillingen som avdelingsdirektør på Troldhaugen i mai, ifølge museets egen nettside. Det skal mye til for å bli bedre skikket til jobben enn dette.

– Det er kjempemorsomt å ha fått denne stillingen! Det er jo et unikt sted med et stort internasjonalt potensiale.

Hun vil ikke røpe for mye om hva som vil skje på Troldhaugen fremover, men hun har store visjoner for stedet.

– Det viktigste blir å synliggjøre museet både i Bergen, nasjonalt og internasjonalt. Grieg var ingen liten nisse, han var en enorm ressurs både intellektuelt og musikalsk.

Røynesdal ønsker også å gjøre museet mer levende slik at det blir attraktivt for både barn og voksne.

– Jeg ønsker å gjøre Troldhaugen til et vitalt sted på mange ulike nivå. Vi har mye dokumentasjon fra livet hans, noe som gir oss mange muligheter og mye å ta tak i.

Ung og allsidig

Tross sin unge alder har Røynesdal mye relevant erfaring.

– Jeg har jo drevet mye med kulturformidling i mange år, og det blir kjempespennende å kunne bruke de erfaringene i denne jobben. Dessuten er jeg jo utdannet konsertpianist, så for meg blir dette en slags hjemmearena.

– Første gang jeg spilte Griegs musikk var da jeg var 8 år. Alle som spiller piano må innom Grieg, ler hun.

Men Røynesdal har brukt tiden på langt mer enn kulturformidling og pianospilling.

– Jeg har prøvd å ta for meg av alle de morsomme tingene man kan gjøre her i livet! Men nå har jeg jobbet freelance ganske lenge, så det blir spennende å skulle dykke ned i et dypere prosjekt.

Hun tror ikke at hennes unge alder vil bli noe problem.

– Det finnes masse kompetanse på stedet, så jeg har sterke ressurser i ryggen. Jeg vet at jeg har mye å lære, og stiller meg veldig ydmyk i forhold til dette.

Svært velkommen

Direktør for kunstmuseene i Bergen, Erlend G. Høyersten, er svært fornøyd med at Røynesdal overtar jobben som avdelingsleder tidligere i januar.

– Røynesdal er et stor talent og et spennende valg av leder, sier han. Han har stor tro på hennes evner til å utvikle Troldhaugen i årene fremover.