– Er du sammen med Mette Marit?

Kronprins Haakon mottok roser. Foto: Aleksander Karlsen

Barna fra Skogen Barnehage var spente og nysgjerrige da kronprins Haakon onsdag besøkte Bergen. Kronprinsen var her i forbindelse med Global Dignity Day og Røde Kors-aksjonen «Løp for livet!».

Løp for livet-aksjonen

-Et samarbeid mellom Røde Kors og blodbankene.

-Løpet består av 500 mennesker og 20 transportmidler.

-Bamsen til Johannes (4) er stafett”pinnen”.

-Målsetningen er å verve 30.000 nye blodgivere.

Det er stor ståhei når kronprins Haakon stiger av Kystvaktskipet «Tor» ved skur 11 på Bryggen. Mange spente fjes å se, blant annet barna fra Skogen Barnehage på Askøy, en flokk ungdom utkledd som vampyrer, og selvsagt Røde Kors.

Kronprinsen kommer til Bergen for å overrekke stafettbamsen i «Løp for livet» videre til nestleder i Hordaland Røde Kors, Kristian Strønen. Bamsen tilhører 4 år gamle Johannes fra Oslo, som trenger jevnlige blodoverføringer. Men før overrekkelsen skal han treffe barna, som har kroner og tiaraer på seg i anledningen.

Selv om han har mottatt alle rosene, kan ikke kronprinsen gå fra de nysgjerrige barna riktig enda. Han får spørsmål som «Er kongen pappaen din?» og «Er du sammen med Mette Marit?». Han ler litt og svarer bekreftende for de små. Pressen blir gjetet rundt av de presseansvarlige fra Slottet. Alle må få sitt. Ved siden av pressen står en engasjert eldre dame med mobilkamera; «Jeg må få et bilde av ham når han først er her!». Kronprinsen vinker til barna, og forflytter seg bort til Røde Kors-standen og vampyrene.

«Jeg håper dere er snille vampyrer?» sier han vitsende, og får til svar at de er ute etter blod, men på en litt annen måte en det som vanligvis forbindes med vampyrer. Etter møtet med blodsugerene, er det tid for offisiell overrekkelse av stafettbamsen til Røde Kors nestleder Strønen. Pressen kjemper om de beste plassene, men må forholde seg til retningslinjene de har fått. Strønen mottar bamsen med stor takk, og applausen høres. Kronprinsen har et tett program, og skynder seg inn i limousinen. Besøket fortsetter på Haukeland Sykehus.

Presseoppstyr rundt kronprinsen. Foto: Aleksander Karlsen

Blodtørste vampyrer møter kronprinsen. Foto: Aleksander Karlsen