70 år gammel studentvenn

Aktive Studenters Forening fyller 70 år, og er godt representert på plakatveggene på universitetsområdet og i sentrum. Foto: Alexander Karlstad

I 70 år har Aktive Studenters Forening bidratt til et allsidig mangfold i Bergens kulturtilbud. Det som en gang startet som et alternativ til Studentersamfunnet, endte opp med å bli en kulturhistorisk legende.

Det var under et allmannamøte 22. august 1940, på det som i dag er kjent som geofysisk institutt, at ASF ble stiftet. Egil Helland var foreningens første formann. I begynnelsen arrangerte de debatter på ukedagene og inviterte til dans i «Huset» i helgene, som var daværende ekvivalent til dagens studentsenter. I dag arrangerer de konserter på Kvarteret hver fredag, og utvalgte lørdager på såkalte «Helhus».

Initiativrik

ASF har en lang historie på Hulen, men siden 1995 har de vært på Kvarteret. Foto: Alexander Karlstad

Foreningen kan skryte på seg å være ansvarlig for eller tatt del i stiftelsen av flere kulturelle foretak i Bergen, deriblant Hulen. Da «Huset» ble revet i 1968 på grunn av dårlig stand, måtte ASF finne et nytt tilholdssted. På Møhlenpris-siden av Høyden fantes en gammel alarmsentral til Sivilforsvaret, og etter en forhandlingsprosess fikk ASF disposisjonsrett med en symbolsk leiekostnad på én krone i året, en avtale som fremdeles står. 17. mai 1969 ble Hulen offisielt åpnet.

ASF var også med å starte studentrevyen i Bergen, som etter hvert utviklet seg til å bli UKEN med sin UKErevy. BSI er et resultat av fysisk aktive medlemmer i foreningen, foreningens internpost «Ånd og vilje» ble til Studvest i 1950, og senest i 2005 startet noen ASF-ere StandUp Bergen.

Ikke bare konserter

Selv om foreningen i dag har et hovedfokus på å servere gode konserter, har det ikke alltid vært slik. Opp gjennom tidene har man hatt diktaftener, dansekvelder, visesangkvelder, rekeaftener, filmvisninger og strippeshow. Sistnevnte falt for øvrig ikke i god jord i 2001 hos «Front mot salg av kjønn og kropp». Talsperson Stine Akre uttalte den gang at «ASF har skadet Kvarterets omdømme som seriøs kulturscene». Dette ser imidlertid ikke ut til å ha preget verken ASF eller Kvarteret.

Jubileet

I 2010 er det konserter som arrangeres for offentligheten, men foreningen arrangerer faste sosiale sammenkomster som hyttetur, omvisning på Hansa, storstyremiddag (middag for alle aktive medlemmer, journ.anm.), paralympics og søndagsfotball innad.

Akkurat denne uken er det jubileet som har hovedfokus. Med konserter hele uken og artister som Buzzcocks, Calexico, Harrys Gym og Slagsmålsklubben, blir det lite fritid for medlemmene.

– Det har vært en sinnsyk uke hittil. Det kan nok samtlige medlemmer skrive under på, sier leder, Gøran Thengs.

Lederen skryter samtidig av det gode tilbudet i jubileumsuken:

– Dette er en av de beste lineup-ene vi har hatt noensinne, med både store internasjonale, nasjonale og lokale på plakaten. Hittil har det vært minnerikt, og på sikt blir nok uken temmelig legendarisk. I hvert fall innad i foreningen.

Festen avsluttes på lørdag, med gallamiddag for nåværende og tidligere medlemmer, før de fortsetter festen på Kvarteret.