Varehusgiganten tilbyr nå frokost til én krone. – Storgevinst for IKEA, sier markedsføringsekspert til Brostein.
IKEA sikter høyt med rekordlave frokosttilbud. Men det de taper i kantinen tjener de inn igjen i butikken med god margin, skal vi tro professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Tor W. Andreassen.
Salgstriks
Professoren mener tilbudet er en nøye planlagt strategi fra IKEAs ledelse:
– Frokosten til én krone er simpelthen bare en liten utgift for å skaffe store inntekter. IKEA har på forhånd kalkulert seg frem til at én kroners-tilbudet kommer til å få kundene til å handle såpass mye i butikken etterpå til at IKEA går i pluss, forklarer Andreassen.
Han kan ikke si eksakt hvor mye folk legger igjen etter de har benyttet seg av frokostilbudet.
– Men jeg er helt overbevist om at IKEA tjener mye på dette, sier han.
Logikk
Andreassen får støtte fra IKEA-ansatt Petter Ellingsen.
– Det vi tenker er at folk betaler 1 krone for frokosten, og så går de og kjøper et kjøkken til 20 000 etterpå, sier Ellingsen til Brostein.
Siden IKEA lanserte tilbudet, har antallet frokostgjester økt kraftig.
– Til vanlig kommer det mellom 40 og 50. Under tilbudet har gjennomsnittet ligget på 200, opplyser Ellingsen.
Han sier tilbudet fører til at IKEA taper penger i kantinen, men tjener mer i selve butikken.
Kjekt å kikke litt etter frokosten
Linda Shah ( 40) og Estrella Castro ( 45) er blant dem som benytter seg av 1 kroners tilbudet:
– Etterpå skal vi sikkert gå og kikke litt, handle noen lys, sier de.
De synes det er kjempekjekt at IKEA tilbyr så billig frokost.
Erik Handeland ( 23) og Thomas Hansteen (23) forteller at de skal kjøpe møbler etter de har spist frokost. De tror mange går og handler etter de har spist.
– Helt klart et salgstriks fra IKEAs side, sier de.
Kjøpmannstilbudet
Tor W. Andreassen mener, storgevinst til tross, at det ikke er etisk uforsvarlig med slike markedsføringstriks.
– Tilbudet er nok lett å gjennomskue for dem som drar til IKEA. De er klar over at de drar til et kommersielt sted, sier han.
– IKEA er kjent for å tilby god mat til en billig penge, så frokosttilbudet kommer inn i et mønster som kundene kjenner til. Det hadde vært helt ulogisk om Hotel Norge skulle gjort det samme i håp om å få folk til å overnatte dagen etter. Det hadde ikke funket.
Andreassen sier det dreier seg om en logikk som alltid har eksistert.
– IKEA ønsker to ting: Det éne er å tiltrekke seg kunder. Det andre er å få kundene til å komme tilbake.
– Det er det klassiske kjøpmannstilbudet.
Det har ikke lyktes Brostein å komme i kontakt med IKEA.