gammel brostein

Forbudt begjær

«Med åpne Øyne» er et følelsesledet drama om forbudt kjærlighet i et av de mest religiøse områdene i Jerusalem.

Hovedpersonen Aaron driver en slakterbutikk i et ortodoks jødisk område i Jerusalem. Han driver alene men søker hjelp, noe han får hos den tilreisende Ezri. Det avsløres tidlig at Ezri er homofil, og samtidig som publikum, får Aaron vite dette. Herifra er det en meget åpenlys erotisk spenning mellom de to.

[infobox] [dice 5]

Med åpne øyne

Original tittel: Einaym pkuhot – Eyes Wide Open

Regi: Haim Tabakman

Sjanger: Drama

Skuespillere: Zohar Strauss, Ran Danker, Tinkerbell

Land: Israel

Språk: Hebraisk

Lengde: 1 t. 33 min.

Aldersgrense: 7 år

[/infobox]

Aaron er familiefar, men virker likevel som en nokså ensom og noe livløs type. Filmen bærer preg av å følge hans personlige stemning. Det er lite dialog, og lange scener der karakterenes følelser får god tid til å komme frem, og man kan hele tiden følge hva de tenker på.

Det er flere konflikter i filmen, hvor Aaron er senteret for alle. For det første er han i konflikt med seg selv. Han vet at han er tiltrukket av Ezri, men vet også at han har en familie å ta seg av, og et religiøst, rettskaffent liv å opprettholde. For det andre er han i konflikt med sin nærmeste krets som består blant annet av den lokale rabbineren, som klart ser for seg hva som foregår. Den siste fremtredende konflikten er Aarons forhold til sin kone. Hun ser også klart hva som skjer med mannen, og prøver å motvirke det som skjer.

Konfliktene følger hele filmen, og hjelper godt til med å holde den uforutsigbar. Det er aldri klart hvilke valg Aaron eller Ezri kommer til å ta, selv når stemningen i nærmiljøet innhenter dem, og de lokale «moralvokterne» trer inn i bildet.

Skuespillerprestasjonene er meget overbevisende. Man blir godt kjent med de menneskelige sidene til alle de viktige karakterene i filmen. I alle konfliktene er det et tydelig preg av omsorg, noe som gir dybde, og maler et realistisk bilde av både personene og miljøet.

Det viktigste for realismen i filmen er at man stadig føler at men er «inni hodet» til Aaron. Bruken av ansiktsuttrykk og kroppsspråk sier det meste om hans holdninger, humør og problemer. Man ser de vanskelige valgene han står overfor, og forstår hvorfor han handler som han gjør, selv om man ikke ser utgangene på forhånd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *