Geolokasjon er et ord du må se opp for fremover, og absolutt en trend som er verdt å hive seg på. Vi har pratet med Carl Christian Grøndahl om den nye teknologien!
[infobox]
Geolokasjon
Det relativt nye fenomenet handler i korte trekk om å kunne finne venner, restauranter, kafeer eller butikker som er i nærheten av din posisjon.
Teknologien som ligger til grunn for geolokasjon er naturlig nok GPS (Global Positioning system) som jo har vært tilgjengelig for sivile siden en gang rundt tusenårsskiftet – men det bygger også på elementer fra nyere sosiale medier og nettsamfunn.
I Norge er Gowalla og Gulesider Live de to mest utbredte klientene, men Snart kommer både Facebook og Twitter med egne Geolokasjon-programmer
[/infobox]
Sosiale nettverk som Facebook, og Twitter har i de siste årene gjort stor suksess på å få deg til å skrive hva du gjør, og til og med tenker, til enhver tid, og så publisere dette for alle du kjenner. Som om ikke dette var nok skal de nå ha deg til å fortelle hvor du er også.
De nye programmene, mange rettet mot mobilmarkedet, har følgelig mange elementer som kan være spennende å utforske. Noen av de nye programmene legger inn spill-elementer og aspekter fra sosiale medier, trolig for å holde brukere interessert nå i oppstartsfasen. Vi i Brostein har tatt en liten titt på mobilapplikasjonene Foursquare og Gowalla, og har tatt Gowalla med på en liten gåtur rundt i Bergen for å utforske mulighetene.
En liten tur i BergenDisse to applikasjonene leverer brukergenerert innhold, og det første som slår oss når vi åpner Gowalla er at brukerne i Bergen må har stått på. En av de mest interessante funksjonene til disse applikasjonene er muligheten til å finne severdigheter som andre brukere har lagt inn, og gjerne lese kommentarer og anmeldelser av disse.
Geolokasjon har enda ikke fått ordentlig fotfeste i Norge, men det er åpenbart ikke så mange aktive brukere som skal til før man kan få en brukbar opplevelse av tjenesten. Kommentarer som ”Bergens beste Kaffe” og ” Husk å se etter megafonselgeren som står ved rullebåndet på Bergen storsenter” gir oss med en gang inntrykk av å ha en helt spesiell kontakt med livet i Bergen. Begeistringen blir imidlertid noe dempet når vi innser at på tross av mange severdighetspunkter på gowalla, er nok ikke miljøet så stort og aktivt som vi først håpet på – megafonselgeren befant seg for eksempel på storsenteret en gang i mai, altså for 4 måneder siden. Men tjenesten ga allikevel absolutt mersmak.
– Jeg tror ikke det vil gå så fort
Vi i Brostein satt oss ned med Carl Christian Grøndahl på Café Knøderen, for å prate litt om de nye tjenestene. Grøndahl er prosjektleder i markedsføringsfirmaet Synlighet, og er på mange måter en spesialist på sosiale medier.
– Det blir spennende å se hvordan det hele utvikler seg når Facebook Places får ordentlig fotfeste, for Facebook har jo allerede en enorm brukermasse.
Grøndahl er allikevel til skeptisk hvor mange som kommer til å hive seg på bølgen. Selv om han selv bruker Gowalla aktivt, skjønner han at det for mange kan bli litt for intimt å til enhver tid opplyse hvor en er; og ikke minst stilles det viktige spørsmål om personvern.
– Her blir det igjen spennende å se hvordan store aktører som facebook klarer å videreføre den personlige tryggheten de har etablert blant brukere fra før. Selv om Facebook har mottatt mye kritikk tidligere så er det ikke til å legge skjul på at den gjensidige vennebekreftelsen, som er et vilkår for at andre kan få tilgang til din informasjon, skaper en stor følelse av trygghet og tillitt. Om ikke personvern blir tatt på alvor kan det jo fort hende at for eksempel innbruddstyver klarer å dra nytte av slike tjenester.
Stort potensiale
Grøndahl legger også stor vekt på markedsførings- og forbedringspotensialet slike tjenester tilbyr til næringsdrivende.
– Visit Oslo har hatt en kampanje hvor de som ”sjekket inn” på turistkontoret med Foursquare fikk 20% rabatt, og det er klart at den medieomtalen de får for slike stunt er vel verdt de tapte 20 prosentene. Jeg har ikke hørt om noen slike tilbud i Bergen.
Vi i Brostein ville undersøke akkurat dette, og tok en ringerunde til turistkontoret og næringsrådet i Bergen, samt noen av de hyppigst besøkte stedene på Gowalla. Det ble fort tydelig at ingen hadde viet veldig mye energi til geolokasjon, og det var i alle fall ingen som brukte det aktivt, med mulig unntak av Det Akademiske Kvarter som hadde noen poster om begivenheter i løpet av mai/juni.
– Er du en profesjonell kommersiell aktør, så har du nødt til å følge med på disse tingene. Om du som næringsdrivende går inn på Gowalla eller Foursquare og ser at noen for eksempel har kritisert service eller toalettforholdene, så kan du gå inn å si ”greit, dette er noe vi skal forbedre oss på” og dette skaper jo en flott dialog hvor aktøren hele tiden kan forbedre seg i henhold til kundenes ønsker.
4 comments for “Hvem, hva, hvor”