Studenter i kø for å jobbe gratis

Bergen Student-TV satte ny rekord i antall søkere dette semesteret. Mange vil også prøve seg i Studvest og Studentradioen. FOTO: Geir Andersen, BSTV

Studentmediene druknet i søknader.Studvest, Bergen Student-TV og Studentradioen søker hvert semester etter nye medarbeidere som vil bidra i de ulike mediene. Denne høsten ble det absolutt ikke noe problem å fylle sendeflater og spalter. Snaut 180 studenter ønsket å skaffe seg nyttig medieerfaring, uten å få en krone igjen for det.

– Hos oss har vi hatt enormt mange søkere. Rundt 80 personer, der ca. 65 ble tatt inn på intervju, sier radioens ansvarlige redaktør Andreas Roaldsnes.

Brostein har snakket med ledere hos alle studentmediene. Sett vekk fra Studvest, forteller alle om søkerrekord.

– Luksus

– Helt vilt. I fjor tror jeg vi hadde 40 søkere, i år var det litt under 80. Nå kan vi velge og vrake blant de beste. En luksussituasjon, sier Jørgen Thune Johnsen, styreleder i BSTV.

– Vi har mange søkere, men ikke like stor pågang som hos radioen og TV. Det kan være fordi vi hadde senere søknadsfrist, eller har vært for dårlige til å promotere oss selv. Et annet svar kan jo være at flere interesserer seg for TV og radio. Jeg vet ikke, sier Studvest-redaktør Anders Jakobsen, som likevel satt med 36 kandidater TIL 15 ledige plasser.

Han gjennomførte de siste intervjuene rett før helgen, det samme gjorde man hos Studentradioen.

– Vi hadde 65 intervjuer, melder radiosjefen.

Han har tilbudt de fleste søkerne radiojobb i en eller annen form. De som ikke hadde nok motivasjon ble ikke tatt inn i varmen denne gang. Hos Student-TV måtte man gjennom en mer omfattende kutt-prosess. Kun 20 av de 65 som var på intervju, kom gjennom nåløyet.

– I motsetning til radioen har vi begrenset produksjonskapasitet, forklarer Thune Johnsen.

– Hvorfor er det så populært å jobbe gratis for studentmediene?

– Jeg tror det henger sammen med at det er så mye teori på Universitetet, her er det mer praktisk. Spesielt journalistikk-studenter virker å ha forstått at ferske folk sjelden får sjansen ute i arbeidsmarkedet. Her får de en veldig nyttig erfaring. Kan du systemet vårt, kan du gå rett inn i radioen til NRK og gjøre det samme, mener Roaldsnes.

– Aldri vært vanskeligere

2009 var et bekmørkt år for den norske mediebransjen, et år som var preget av oppsigelser, opplagsfall, finanskrise og sluttpakker. De unge ser ikke ut til å være skremt.

– Man skulle jo tro det ville gitt en nedgang, i stedet har vi opplevd mer interesse fra andre fakultet og studier. I tillegg tror jeg BSTV fremstår bedre og bedre, vi har vist at vi har vært gode til å få gjennom folk til etablerte medier som TV2, NRK, BT og BA, forklarer Thune Johnsen.

Jahn-Arne Olsen er generalsekretær i norsk journalistlag. Han har en stabil medlemsmasse på 9500, her har det ligget siden kriseåret 2009, da 500 medlemmer forsvant på kort tid.

– Vi registrerer ikke flere ansatte journalister, men tilgangen til folk som vil jobbe er stor, sier Olsen til Brostein.

– Har ikke finanskrisen skremt folk vekk fra bransjen?

– På generelt grunnlag har det nok aldri vært vanskeligere å komme inn. Men mediene er en spennende bransje som tiltrekker seg studenter, presset på å skaffe seg erfaring blir nok derfor større, tror Olsen.

1 comment for “Studenter i kø for å jobbe gratis