Vil lære å danse sexy

Sexy dans trekker kunder til SiB. Foto: Ieva Rakauskaite

Som første treningskjede i Norge tilbyr SiB Bergen Powerstrip-timer for byens studenter. Og kundene lar ikke vente på seg.

Mari Haugland, instruktør i Powerstrip, forteller at det har vært stappfullt alle lørdagene hun har hatt timen på Vektertorget treningssenter.

– Sist lørdag kom det over 40 stykker, og det er mer enn hva det egentlig er plass til. Billettene ble revet bort, sier hun.

Danseglede

Powerstrip har som slagord “Dance Like Nobody’s Watching”. Navnet kan være både pirrende og forvirrende. Hva er egentlig Powerstrip?

Dette kan den svenske treningsgrunderen Åsa Eriksson svare på. Hun utviklet dansekonseptet i 2008.

– Powerstrip er et førkoreografert dansekonsept som hovedsakelig sikter på å glede mennesker gjennom latter og bevegelse. Det går ut på at du danser en time med bevegelser inspirert av burlesque-dans, med mye attitude og glimt i øyet, forklarer Eriksson til Brostein.

Mari Haugland, som nå har som oppgave å bringe Erikssons Powerstrip-koreografier videre til bergensstudentene, er lisensiert instruktør i dansestilen – og det som eneste person i Norge.

– Jeg ble øyeblikkelig hekta første gang jeg prøvde dansestilen. Derfor bestemte jeg meg like godt for å melde meg på Erikssons instruktørkurs i Powerstrip.

Haugland tror Powerstrip og andre sensuelle dansetreningstimer er på vei innover Norge for fullt.

– Det er bare et spørsmål om tid før den sensuelle dansebølgen er like sterk her som i Sverige, sier hun.

Ikke på alle timeplaner

Det ser imidlertid ikke ut til at bølgen har nådd alle ennå. På treningssenteret Sprek og Blid på Paradis er Powerstrip-konseptet helt ukjent.
– Nei, det har jeg ikke hørt om før, sier daglig leder Tor Fredrik Berg.
Han gir uttrykk for at han skjønner at det dreier seg om såkalte mer “sexy” dansetimer.

– Slike timer har ikke vi på timeplanen. Vi har ikke oppfattet noen ønsker fra kundene våre om å få inn slike timer. Men nå utgjør heller ikke studentene vår viktigste kundegruppe, sier Berg.

Produktansvarlig for gruppetimer i SATS Norge, Sebastian Kvarme, kjenner derimot godt til dansekonseptet Powerstrip. Han planlegger likevel ikke å tilby SATS-kundene dette med det første.

– Nei, ikke forløpig. For det første er det et veldig nytt konsept, og det lanseres til stadighet nye danse-og treningskonsepter. Vi tilbyr også allerede veldig mange gruppetimer i sal. Da blir det slik at noen konsepter velger vi, andre velger vi ikke.

Kvarme understreker at det dreier seg om kvalitetssikring.

– Vi vil være sikre på at når vi lanserer produkter, skal de holde høy kvalitet. Da blir det av og til sånn at det tar tid før vi kan tilby nye treningskonsepter.

Han vil ikke utelukke at Powerstrip blir et tilbud også for SATS-kundene.

– Vi tester fortløpende ut produkter på både ansatte og medlemmer, og deres respons avgjør om et produkt blir lansert i stor skala på alle våre sentre. Kanskje Powerstrip er neste i rekken til å bli testet ut.

2 comments for “Vil lære å danse sexy