Døgnåpne kraner i Bergen?

Oslo Høyre går inn for døgnåpne barer. Foto: cyclonebill/CC

Deler av Høyre er positive.

Fredag gikk programkomiteen i Oslo Høyre enstemmig inn for å tillate skjenking døgnet rundt.

– Hvis utestedene stenger på forskjellig tid, vil folk gå hjem på ulike tidspunkt og det vil jo bidra til mindre vold og bråk. Politiet sier jo selv det som skaper vold og bråk er mange folk som samles på små steder sent på kvelden, sier Lae Solberg, leder av Oslo Høyres programkomité, til nrk.no.

Bergen Høyre forsiktige

Eirik B. Tenfjord (29) er politisk rådgiver for Hilde Onarheim som sitter i byrådet og i Høyres programkomité. På spørsmål om dette er noe de vil programfeste svarer Tenfjord:

– Høyre i Bergen mener at skjenketiden ikke skal være bestemt av staten, men at dette fritt skal være opp til kommunene å bestemme.

I dag er det ulovlig å selge alkohol etter 03.00. På nasjonalt nivå er partiet liberalt i alkoholpolitikken. Bergen Høyre jobber for tiden med å ferdigstille programmet, og Tenfjord vil derfor ikke gå nærmere inn på saken.

Hordaland Unge Høyre applauderer

Høyre sitter i byrådet som i 2008 innskrenket skjenketiden fra 03.00 til 02.30. Formann i Hordaland Unge Høyre, Sondre Rasch (23), forklarer motsetningen mellom politisk ståsted og handling med at samarbeidet med Krf er viktigere.

– Det viktigste må komme først, og i byråd har Høyre prioritert skolepolitikken og samarbeid med Krf framfor skjenketider, sier Rasch.

Han applauderer initiativet fra Oslo, og forteller at Hordaland Unge Høyre allerede har vedtatt at de ønsker døgnåpne skjenketider.

– Vi støtter forslaget helhjertet, og hvis Høyre kommer styrket ut av kommunevalget håper vi på at de i det minste utvider skjenketiden igjen, sier Rasch.

Utestedene positive

– Fantastisk! sier Frode Hølleland (37) om Oslo Høyres forslag. Han eier seks utsteder i Bergen, blant annet Scotsman og Luux. Leder for Det Akademiske Kvarter, Lars Arnesen (23) stiller seg også positiv til forslaget.

– Valgfrie åpningstider vil føre til en fordeling av mennesker i sentrum fordi folk kommer til å gå hjem på forskjellige tidspunkt. Det blir mindre trykk på taxikøer og matkøer, noe som vil gjøre at bråket og volden blir mindre, sier Hølleland og legger til at det jo er ute på gata at bråket skjer, ikke på utestedene.

– Men vi kommer ikke til å ha åpent døgnet rundt selv om vi kan. Stengetiden ville vært mellom fem og seks.

Arnesen ønsker heller ikke døgnåpne barer for studentene.

– Det er ikke aktuelt. Det ville skapt mye problemer, blant annet på grunn av kapasiteten, sier han, men legger til at de nok ville holdt kranene åpne til fire hvis de hadde fått lov.

Døgnåpne kraner i Bergen?

Deler av Høyre er positive.

• Hvis utestedene stenger på forskjellig tid, vil folk gå hjem på ulike tidspunkt og det vil jo bidra til mindre vold og bråk. Politiet sier jo selv det som skaper vold og bråk er mange folk som samles på små steder sent på kvelden, sier Lae Solberg til nrk.no.

Bergen Høyre forsiktige

Med andre ord ønsker de at hver by selv skal få bestemme hvor lenge utestedene skal være åpne. På nasjonalt nivå er partiet liberalt i alkoholpolitikken. Bergen Høyre jobber for tiden med å ferdigstille programmet, og Tenfjord vil derfor ikke gå nærmere inn på saken.

Hordaland Unge Høyre applauderer

Utestedene positive

Arnesen ønsker heller ikke døgnåpne barer for studentene.